Sök efter däck på däckgöteborg.se
Det är viktigt för trafiksäkerheten att byta däck då man ska och tyvärr finns det inget däck som fungerar året runt i vårt klimat. Den första december till den sista mars ska bilen vara försedd med vinterdäck om det råder vinterväglag. Det är polisen som avgör om det är vinterväglag men det brukar vara då det finns snö, is, frost och snömodd på hela eller delar av vägen.
Man får egentligen köra med odubbade vinterdäck året om, men bilens köregenskaper försämras kraftigt då man kör på sommarvägar och bromssträckan blir mycket längre. Att bromsa med ett vinterdäck på en sommarväg kan liknas vid att dra ett gammalt suddgummi över en bordsyta. Man får helt enkelt inget bra grepp.
Några vanliga fel vid däckbytet
På ett sommardäck är det viktigt med bra mönsterdjup och det ska vara minst 1,6 millimeter. Våta vägbanor kan annars lätt bli glashala och i värsta fall kan man råka ut för vattenplaning. Det däckpar som har bäst mönsterdjup ska alltid monteras bak på bilen, och detta gäller även om bilen är framhjulsdriven.
Många väljer att byta sina däck själva men det kan vara svårt att hålla koll på allt. Inte sällan monteras däck med mönstren åt fel håll, men det händer även att bultarna inte dras åt tillräckligt. Det får till följd att bilen blir trafikfarlig då man riskerar att tappa ett däck.
Säker förvaring på däckhotell
För att däckbytet ska bli säkert bör man därför lämna in bilen till exempelvis däckgöteborg.se eller någon annan däckspecialist. Då får man även hjälp med att kontrollera däckdjup och däcktryck. Många däckspecialister erbjuder dessutom förvaring av däck i så kallade däckhotell. Där förvaras däcken på ett säkert sätt, i ett torrt och mörkt utrymme med rätt temperatur. Då slipper man släpa hem smutsiga däck och kånka ner dem i källaren.